קורוזיה גלוונית בחיפוי אלומיניום

תוכן עניינים

כתב: מהנדס ארנון כפיר

קורוזיה בכלל ובאלומיניום בפרט זה נושא רחב הכולל את התנהגות האלומיניום ותרכובותיו (סגסוגות אלומיניום) השונות במגע עם האטמוספרה וחומרים אחרים. במאמר קצר זה אשתדל לגעת בקורוזיה הגלוונית הנוצרת במפגש עם חומרים ומכאן ההמלצה לגבי השימוש בחומרים לקונסטרוקציה מתווכת, לברגים ולמיתדים.

כשרצו לבחון את ההפרש הפעילות בין המתכות השונות איתם נעשה שימוש בתעשיות הבניה המתקדמת, הכניסו החוקרים את הסוגים השונים למעבדה, שבה נבחנה ונמדדה התנהגותם  בסביבת מי מלח.
תוצאות הבדיקה דירגו את המתכות ממתכת פעילה מאד (אקטיבי) עד למתכת עם פעילות מינימלית (פסיבי) התוצאות מכונות בשם: השורה – הגלוונית של החומר.

בבואנו לבחור בחומרים נכונים בסביבה קורוזיבית, ימית או אחרת אנו מחויבים לשים דגש על שימוש בחומרים שביניהם לא ייווצר הפרש פעילות (פוטנציאל) גדול היות והפרש שכזה כמו למשל בין נחושת לאלומיניום או פלדה ואלומיניום גורם לשיקוע חומרים אחד מהשני והיווצרות תא גלווני סביב הנשורת היוצרת בסיס כמו "אנטנה" קטודית שמסביבה ייווצר תא גלווני שמהר מאד יהפוך לחור. במהלך השנים החור בנוסף לכך שהוא עשוי להחדיר מים למבנה גם יגדל עד, שהוא עשוי להגיע למצב שהחור מהווה כבר כשל- מבני ולא רק פגיעה באסתטיקה ובאיטום.

קורוזיה בשטחים מחופים

קורוזיה בשטחים מחופים: מגע בין חומרים בשטחי-מגע גדולים יותר כמו שקורה למשל בזמן השענת לוח חיפוי אלומיניום על משטח פלדה ייצור קורוזיה – גלוונית שתיראה לעין על גבי חיפויי החוץ .נוכל להבחין בכך לפעמים ממבט בחזית זה יראה לרוב כמו כתם מים שהתייבש , לעיתים נגלה את זה מאחורי לוח האלומיניום שם שכבת ההגנה דקה יחסית 7-10 מיקרון . הכתם יופיע על פי רוב בגוון  אפור בהיר או אפור כהה. אחת מהדרכים למנוע תופעה זו היא באמצעות יישום חומרי הפרדה בין החומרים או שימוש בפלדות פסיביות כמו פלדה בלתי מחלידה או פלדות מצופות.

באיזה ברגים משתמשים ומתי? בסביבה שאינה קורוזיבית או ימית ניתן להשתמש גם בברגיי- פלדה אבל רק כשהם מצופים בחומר פסיבי עם רמת פעילות גלוונית מינימלית. בסביבה ימית או קורוזיבית יש לבחון את הנושא לגופו ולהתאים את החומרים ושיטת הציפוי לברגים בהתאמה.

ברגים הנמכרים היום בישראל שמצופים בקדמיום אינם מתאימים לשימוש בחיפוי אלומיניום גם לא בסביבה בה מתקיימים תנאים סביבתיים רגילים. יצרנים מקומיים בישראל הגיעו לשיטות וטכנולוגיות ציפוי מתקדמות מאד וניתן היום לרכוש מוצרים כחול- לבן המתאימים למיקום הפרויקט וההשפעות הקורוזיה הסביבתית שלו.
גם במקרה הזה, בבואך המבצע, המתכנן או המפקח  לבחון מה מתאים לפרויקט שלך מומלץ לך להיוועץ עם איש מקצוע בעל ידע וניסיון בטרם הביצוע.

מאמרים שעשויים לעניין אותך
דילוג לתוכן