מה בין נחושת לאלומיניום בחיפוי גגות – FALZONAL

תוכן עניינים

כתב: מהנדס – ארנון כפיר

מאז שבישראל התרחב וגדל השימוש בבניה בחומרים מתכתיים בכלל ובכל הנוגע לסיכוך גגות העשויים מנחושת טבעית בפרט, אנו מוצאים יותר בעיות וכשלים בבניה שיוצרים קורוזיה. מאמר זה דן בגגות ובחיפוי קירות בנחושת טבעית.
הספרות ונסיון העבר מלמד אותנו ש: כשנחושת נפגשת או גרה בשכנות לאלומיניום נוצרות תופעות של "יחסי – שכנות" מעורערים שנותנים את אותותיהם חיש מהר על חיפויי הקירות ומסגרות האלומיניום בדלתות ובחלונות.
בשלב הראשון נראה כשל אסתטי. הכשל יהפוך במרוצת הזמן לכשל תפקודי או כשל- מבני שעשוי במקרים מסוימים כמו בגגונים או בארגזי רוח למשל, להפוך ולהיות סכנה.

מבלי להיכנס עמוק לנבכי הכימיה ננסה להבין מה קורה בין החומרים הללו?

בבית בו נעשה שימוש בלוחות נחושת טבעית בסיכוך הגג כשבדך כלל השיטה הנפוצה לביצוע היא באמצעות לוחות בשיטת ה- FALZONAL וכעבור מספר שנים, נוכל להבחין בהופעה של חורים קטנים שבהתחלה יראו בפרופילים העשויים אלומיניום בחלונות ובדלתות וכן בחיפוי האלומיניום בקירות/ בפרגולות ובתריסים החיצוניים.
התופעה מתהווה עקב שיקוע יוני הנחושת, שהומסו על גבי גג הנחושת ונזלו עם מי הגשם או הטל על החלונות או, על הקירות העשויים בין היתר גם מפרופילים ולוחות אלומיניום. שיקוע הנקודות הקטנות הללו על אלומיניום יוצר במקום הפרש פוטנציאלים בין הקטודה ששקעה למתכת האלומיניום "המארחת" אותה עליה. מסביב לנקודה ייווצר תא גלווני, שיגרום די מהר לחור מסביב לקטודה. שימוש נכון באלמנטים כמו : פלשונגים, אף-מים, גליפים, סנפירים ותכנון שמתחשב במשטר הרוחות וכיווני הגשם הינו השלב הראשון והחשוב כל כך בתכנון-הנכון למניעת התופעה.

אנו רואים מספר עולה של מבנים בכלל ובתי-מגורים יוקרתיים פרטיים בפרט מחופים ומקורים בלוחות נחושת טבעית ופה המקום להתריע בפני המתכננים לשים לב היטב לתכנון של הפרטים, שימנעו את המגע בין החומרים הללו וההמלצה היא להשתמש בסיוע ועזרה של יועצים ומתכננים עם ידע וניסיון.

מאמרים שעשויים לעניין אותך
דילוג לתוכן