ההתאוששות העולמית מהקורונה

תוכן עניינים

מלאי ומחירי האלומיניום בעולם והשפעתם על שוק חיפוי המבנים בישראל

מאת: מהנדס ארנון כפיר 13.04.2021

מתחילת הקורונה אפריל 2020 , אנחנו עדים לעליה תלולה ומהירה יחסית במחיר האלומיניום מרמות של 1,480$ לטון ועד כ- 2,300$ לטון.

יש הסוברים כי המשפיעים העיקריים על העלייה בשיעור המתכות בכלל והלא ברזליות בפרט נבע בעיקר עכב מחסור בידיים עובדות, התייקרות השינוע בכלל וההובלות הימיות בפרט, מעצירה או הקטנה של תפוקות הייצור העולמי והתנהגות הספקולנטית בשוק שלא איחר לחזר אחרי מלאי החומרים הקיים.

אי הוודאות העולמית בחודשים הראשונים מאז פרוץ המגיפה והקטנת התפוקות גרמה להקטנה  משמעותית ברמות המלאים אצל היצרנים והספקים. החוסר בחומר נגיש הורגש כמעט מיד לא רק  בשוק המתכות אלא בכלל.

סין היא האחראית לביקוש הגדול ביותר למתכות ברזליות בעולם. סין בשנים האחרונות רכשה גם את  הבעלות על הבורסה והמרכז העולמי למסחר במתכות תעשייתיות. מרכז הסחר הזה ידוע לנו יותר  בכינויו:  LME.

לפיכך, מה שצפוי לקרות בשנה הבאה בסין ישפיע עד מאד על כלכלת כל העולם.

אז פה הבשורה לא הכי טובה משום, שסין שידעה לצאת מהראשונות ממשבר ה COVID-19 מדווחת  על צפי צמיחה של יותר מ-2% בשנת 2021 כלומר מרבית וכמעט כל מה שהיא תייצר היא תצרוך  בעצמה מה שכבר גורם לרמות ביקוש עולה בעולם כולו ומכאן לעליות מחירים, חסרים במלאים וזמני  אספקה ארוכים. בישראל בתחילת הקורונה היו רמות מלאי מספיקות בכל הקשור למתכות ברזליות ולא ברזליות כמו  אלומיניום ונחושת עד אביב 2020 .חוסר הוודאות לעתיד במשק הישראלי גרם ליבואנים לצמצם את  רמות המלאים והחל מחודשי הקיץ המוקדמים 2020 אנחנו ערים לעליה במחירים של הפלדות  הברזליות וגם בלא-ברזליות .

מה עושים בישראל כשהמחיר העולמי עולה והצרכן לא מסוגל לשלם יותר?

מציעים לו חומר אחר,  זמין וזול יותר רק לא לאבד את המכירה !

בישראל כמו רק בישראל, יודעים למצוא פתרון מהיר לכל בעיה, אם יש מחסור בחומר- X נמצא לו  חלופה- 1X או- Y ונשמע רבות את המשפט: לא משנה, רק שיהיה דומה.

יבואנים זריזים חיפשו ותרו אחרי מלאים של אלומיניום בגלילים או לוחות שניתן למכור כ FLAT כמו  בעבר. ואכן, מספר ספקים מצאו חלופות שכאלו .

מה לעניין החיפויים אתם שואלים?

לאחרונה באו לשולחני תלונות של לקוחות, יזמים ויצרנים שרכשו אלומיניום בלוחות או גלילים לצורך  עיבוד וייצור אלמנטים לחיפויי חוץ בבניינים.

התלונות ששמעתי מהלקוחות דיי דומות כמו:

החומר לא מתנהג כמו שאנחנו רגילים כשזה מתבטא בעיקר במהלך העיבוד במכונות הערגול, הכיפוף והחיתוך. מבירור שעשיתי בסוף חודש מרץ 21 מצאתי שלישראל נכנסים לוחות גלילים ומוצרי אלומיניום לחיפוי מסדרות  ALLOY, שלא נעשה בהם עד היום שימוש בשוק החיפויים בישראל כמו  למשל סגסוגת אלומיניום מסדרת 1050 או 5005 בעובי של רק 0.2 מ"מ עם 1% מגנזיום. סגסוגות  אלו כבר לא מומלצות להכנת אלמנטים לחיפוי בגלל נחיתות של תכונות החומר בעובי של 2.0 מ"מ בהשוואה לאלומיניום מ- ALLOY 5052 או 5754 ALMG-3.

שימוש בחומר עם עובי לא מספיק או בסגסוגת לא מתאימה לדרישות המוצר יכול לבוא לידי ביטוי  בתוצאה של נראות, חוזק ועמידות המוצר לאורך הזמן.

אז מה לא בסדר בסגסוגות האלו כשמדובר על סיכוך וחיפוי?

במשך שנים רבות שמר שוק החיפויים באלומיניום בישראל על סטנדרט ומשמעת והתאים את עצמו כך או אחרת לסטנדרטים האירופאיים, היצרנים עשו על פי רוב שימוש נכון בסגסוגות האלומיניום לפי ייעודם . בכדי שיתאפשר לבצע חיפוי קירות בקסטות למשל אזי יש חשיבות רבה שלוחות האלומיניום יישארו ישרים לאורך זמן, שהחומר יהיה נקי ומשוחרר ממאמצים פנימיים  – FREE STRESS לתנאי הסביבה הים תיכונית, צבוע כהלכה וכיו"ב.

לדוגמא: הסגסוגות 1050 ו 5005 בעלי נחיתות למשל באחוז מגנזיום נמוך ולכן בימים עברו, אמנם סגסוגות אלו שימשו גם לחיפויים אבל אז, העובי המינימלי היה 3.0 מ"מ מה שהיום בסגסוגות  המתקדמות שהורגלנו להם בישראל מספיק עובי של 2.0 מ"מ.

את גגות הפאלזונאל FALZONAL חייבים להמשיך ולבצע מאלומיניום סידרת ALLOY -3005/3003 וחיפוי קירות בקסטות נמשיך עם אלומיניום PRE-PAINTED ALUMINUM 2.0 mm עם רמות מגנזיום  של 3.0% לפחות.

כשמדובר על פרויקט בישראל, שימוש בחומרים מורכבים, שלא בסגסוגת מתאימה יתבטא עד מהרה  בהרבה מובנים הן בנראות והן במבנה החומר.

בעשור האחרון התרגלנו בישראל למצאי של חומרים עשויים אלומיניום לחיפוי מבנים באיכויות טובות  מאד (מה שממש לא נכון בתחום חיפוי המבנים מפלדה) ולכן אנחנו צריכים להישמר בתקופה זו, שלא להשתמש במוצרים נחותים כאשר התקלה ידועה מראש משמע: פירוק והתקנה מחדש.

אז איך מונעים או איך מוודאים שתקבלו חומר מתאים למטרה ולמה ששילמתם בעבורו?

בראש ובראשונה מבקשים מהספק לשלוח לכם יחד עם תעודת המשלוח את תעודת ה COC של המוצר. כשמדובר על ספק או דילר חדש, בקשו ממנו בנוסף לתעודת ה COC גם תצהיר חתום לרבות  אימות ואשרור בעברית של הנתונים תעודת ההתאמה/הטיב COC לנתוני ההספקה. במקרה הצורך וכשיש ספק, ניתן לעשות באמצעותנו, בדיקה של החומר ובדיקה של הדוקומנטים.

המלצתנו היא: בימים אלו בהם האיכות הוחלפה לרוב בחלופות, אל תרכיבו פנל אחד לפני, שתבחנו ממה הוא באמת עשוי.

הכותב הוא: ארנון כפיר-מהנדס ,מומחה בתחום סיכוך גגות ומעטפת בבניינים , עורך בוררויות  הנדסיות וחוות דעת מקצועיות לבית המשפט , רשום ברשימת מומחי- ביהמ"ש.

למידע נוסף ויצירת קשר>> 052-3564892.

מאמרים שעשויים לעניין אותך
דילוג לתוכן