עד כמה חשובה בטיחות בבניה? כל מה שצריך לדעת

תוכן עניינים

בתקופה האחרונה כולנו שומעים לא מעט על תאונות עבודה בתחום הבניה בשל רשלנות או חוסר תשומת לב לכללי הבטיחות. זאת למרות שבאופן גורף, כולנו מסכימים שהבטיחות בבניה היא מעל לכל. המאמר יעסוק בחשיבות זו.

הסיכונים בתחום הבניה

קבלנים ופועלים העוסקים בבניה חייבים להקפיד על כללי הבטיחות הנוקשים מכיוון שרוב עבודות הבניין כרוכות בלא מעט סיכונים. כאשר עובדים על חיפוי מבנה בגובה רב יש סכנת נפילה אם לא שומרים על הכללים, פגיעה מציוד כבד וחומרי בנין, מעידות בעת חיפוי קירות אלומיניום, נפילת חפצים ופציעות שונות מתרחשות כל העת. לפיכך, בטיחות בבניה חייבת להיות ברורה ומפוקחת על ידי גורמים מקצועיים על מנת שכל ענף הבניה יישם אותה. למורת רוחנו, החשיפה לתאונות בענף זה מסתיימות במקרים רבים במוות או בפציעות קשות שלא היו אמורים לקרות אם הפיקוח היה הדוק יותר.

כיצד ניתן להגן על העובדים?

שמירת בריאותם הפיזית של עובדי הבניין היא במעלה ראשונה. ראשית, אף יזם או קבלן לא היה רוצה שתוגש נגדו תביעה בגין רשלנות. שנית, העובדים הם תחת אחריותם ואם היה ניתן למנוע את הפגיעות יש לקחת עליהן אחריות. לפיכך, על פי החוק חייב להיות אחראי או מפקח על הבטיחות שיתדרך את העובדים, ידאג שהציוד יהיה תקין ומתוחזק באופן שוטף וידאג לאמצעי המיגון הנדרשים. כל הוראות הבטיחות צריכות להיות רשומות ומבוצעות באופן שאינו משתמע לשתי פנים. למשל, בעת חיפוי מבנים לגובה, המנוף חייב להיות תקין, הפועל צריך להיות קשור ברתמה חזקה ולחבוש קסדה. כאשר צריך להרים ציוד ולהעלות אותו באמצעות מנוף יש לדאוג שלא יעברו מתחתיו עוברי אורח ופועלים על מנת שלא יפגעו אם חלילה הוא ייפול. אלו רק חלק מההוראות שיש לפקח עליהן.

פיקוח והדרכת העובדים

על הפיקוח וההדרכה ממונה קצין הבטיחות של הפרויקט, אך על מנת להדריך את העובדים כראוי ניתן לשכור את שירותיו של יועץ בטיחות המומחה לתחום ענף הבניה. הדרכת בטיחות למבנים הניתנת באופן מקצועי, מצד אחד מותירה לקצין הבטיחות את הזמן לפקח על הבניה באופן טוב יותר ומצד שני מדריכה את העובדים בצורה מקיפה ובשלבים כרונולוגיים. כלומר, ההדרכה נעשית לפני תחילת הבניה ומלווה את התהליך עד לסיום הבניה. במידה וישנם שינויים או בניה ייעודית, העובדים מקבלים הדרכה נוספת. למשל, כאשר עובדים על פיגומים חייבים לקבל הדרכה ייעודית. דוגמה נוספת היא ההדרכה בנוגע לעבודה על פי התו הסגול בעקבות מגפת הקורונה. בשל הווירוס המתפשט גם ענף הבניה קיבל הנחיות ברורות ממשרד הבריאות כיצד לנהוג בתקופה זו. למשל, אחת מההנחיות היא שמירת מרחק. כאשר שני פועלים עובדים אחד ליד השני, הם חייבים לעטות מסכה ולעבוד גב אל גב ולא פנים אל פנים. לסיכום, ישנה חשיבות רבה לבטיחות בבניה שיש לתת עליה את הדעת.

מאמרים שעשויים לעניין אותך
דילוג לתוכן